گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور با استاندار خراسان رضوی| پیگیری وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان تعطیلی محور‌های گردشگری، تفریحی و بوم‌گردی مشهد تا روز دوشنبه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) روزنامه تایمز اوراسیا از فعالیت ۲۳ گروه بزرگ تروریستی در افغانستان خبرداد درخواست ایتالیا از رژیم صهیونیستی برای پایان عملیات نظامی در رفح رئیسی در مصلی ساری: استفاده از تولید داخل برای ما در اولویت است برگزاری جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران خراسان رضوی | وزیر کشور: خسارات سیلاب مشهد را حل و فصل می‌کنیم + فیلم عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در مشهد: عملیات وعده صادق مفهوم ایران قوی را در معرض دید قرار داد افسران میدان جنگ شناختی با دشمن، اصحاب رسانه و روابط‌عمومی‌ها هستند حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید مخبر بر بسیج همه‌جانبه امکانات برای کمک به سیل‌زدگان خراسان رضوی هنیه: نابودی رژیم اشغالگر حتمی است رسانه‌های رژیم صهیونیستی: ۱۵ نظامی در شمال غزه زخمی شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» در مشهد برگزار شد بلینکن: آمریکا حملات اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند قسام از لبنان پادگان «لیمان» را موشک‌باران کرد گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ترکیه با هنیه درباره تحولات غزه سردار قاآنی: غزه، اسرائیل و آمریکا را به ذلت کشانده است موضع چین در خصوص سالگرد «روز نکبت»
سرخط خبرها

آخرین اخبار از احیای برجام| تازه‌ترین اظهارات آمریکا، بورل و امیرعبداللهیان درباره توافق هسته‌ای

  • کد خبر: ۱۴۱۲۶۶
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
آخرین اخبار از احیای برجام| تازه‌ترین اظهارات آمریکا، بورل و امیرعبداللهیان درباره توافق هسته‌ای
پس از اظهارات بورل پیرامون دیدار اخیرش با وزیر امور خارجه ایران، امید به احیای برجام تازه شده، اما مساله این است که آینده توافق هسته‌ای به کجا ختم خواهد شد؟

به گزارش شهرآرانیوز، روز سه‌شنبه (۲۹ آذر) در شرایطی که برگزاری نشست میان حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در منطقه بحرالمیت اردن، بار دیگر امید‌ها را برای احیای توافق هسته‌ای زنده کرد، انتشار ویدئویی از جو بایدن، همچون کوبیدن پتکی محکم بر پیکر نیمه‌جان برجام بود.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز سه‌شنبه (۲۰ دسامبر) پس از دیدار و گفتگو با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن، در توییتی در این خصوص نوشت: «توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم».  

از سوئی دیگر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، گفت مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند در یک یا دو روز تکمیل شود، اما ایالات متحده آماده ازسرگیری آن نیست.  

براساس گزارش خبرگزاری روسی تاس، این دیپلمات روس، تصمیم آمریکا برای توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران را غیرمسئولانه خواند.  

همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی با اشاره به دیدارش با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست بغداد ۲ در اردن نوشت: در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ در اردن، نشستی دو ساعته با جوزپ بورل داشتم (با حضور دکتر باقری و مورا) در مورد همه ابعاد توافق وین گفتگو کردیم.

وی افزود: بورل بر عزم خود برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین تأکید کرد. دیداری صریح، دوستانه و سازنده بود. در مورد بحران اوکراین و انرژی هم گفتگو شد.

اما در سوی دیگر ماجر؛  در ویدئوی به اشتراک گذاشته شده در توییتر، بایدن می‌گوید «برجام» مرده است. ویدیویی که روز سه‌شنبه ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر)، در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید برجام «مرده» است. در این ویدئو، یک زن ایرانی-آمریکایی از بایدن می‌پرسد: «آقای بایدن، می‌توانید اعلام کنید که برجام مرده؟» جو بایدن در پاسخ گفت: «نه» و افزود که نمی‌تواند «به دلایل زیادی» دقیقا بگوید چرا و آن را اعلام کند. رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: «مرده است، اما اعلام نمی‌کنیم. داستان طولانی است.»

به گزارش شهرآرانیوز، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در گفت و گوی اختصاصی با شبکه "الجزیره" قطر اعلام کرد: مذاکره با ایران در دستور کار نیست.

کربی روز سه شنبه نیز به وقت محلی به خبرنگاران در واشنگتن، بدون اشاره به کارشکنی و زیاده خواهی‌های دولت جو بایدن گفت: ما هیچ پیشرفتی در آینده نزدیک نیز پیش بینی نمی‌کنیم. ما چندین ماه  پیشرفتی نداشته ایم. برجام درحال حاضر در تمرکز ما قرار ندارد.  

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در واشنگتن بدون اشاره به خواسته‌ها و زیاده خواهی‌های دولت بایدن در مذاکرات وین مدعی شد: ما در چند ماه اخیر بار‌ها اعلام کرده ایم که برجام در تمرکز ما قرار ندارد. ایران به توافقی که آماده شده بود و از سوی همه مورد تایید بود، پشت کرد.

"رابرت مالی" نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ادعا‌های "رابرت وود" دیپلمات آمریکایی را در نشست روز دوشنبه شورای امنیت برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام تکرار کرد و در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد: همانطور که رابرت وود دیروز در سازمان ملل گفت سپتامبر، اولین باری نبود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تایید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد، امید جمعی ما برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام را از بین برد.

رابرت وود دیپلمات آرمریکایی در نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام با تکرار ادعا‌ها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران و بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد: آمریکا کاملا متعهد به حل نگرانی‌ها از طریق دیپلماسی است. ما چندین ماه است که درگیر مذاکرات جدی با هدف بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->